fredag, augusti 11, 2006

magic number 37.


Som en del kanske vet ska ju jag och Stelly sluta röka 11:e September.(Även om Stelly försöker skjuta upp det till trädgårn stänger..) Jag har ciggat sen jag var 16 ungefär och nu är jag ju 25!
9 år!!
Hur jävla äckligt det än är kommer jag sakna min kompis ciggen som hat tagit mig igenom många stunder av väntan på bussen, i krogkön, till kaffet och tröstat när jag varit sur eller ledsen. (om jag lyckas vill säga)
Jag har gjort slut en gång tidigare förra sommaren men det funkade bara en månad innan vi var tillbaka på gamla banan.
Min inre motivationsbild ska vara två kärringar som satt på planet när jag och Stelly var på väg hem från Malysia, Båda hade torr hängig asbrun hud, abnorma rökrynkor, äcklig rökhosta och en timma innan planet landade satt de båda m ciggpaketet framför sig och snurrade och vände det otåligt.
Väl framme tände de en varsin cigg vid bagageutlämningen(!!) och när en av personalen påpekade att det var rökfritt där panikciggade de tills de kom t en soptunna...
*ryyyyys* Borde funka....
Pengafrågan kommer dessvärre inte motivera ett skit då jag är ett mongo med att hålla i pengar endå.

jag har hört att man har forskat i att bryta vanor och det tar 37ggr innan man har brytit sin vana alt skaffat en ny.
man säger ju även att summan av laster är konstant så det ska bli interessant att få gå in i nått nytt missbruk eller fördjupa nåt som jag redan håller på med.

Det här låter kanske helt sjukt och galet för att komma ifrån mig men jag tror att jag ska börja jogga också. Jag hade tänkt mig 3ggr i veckan 30min på morgonen, (då borde det ta 3 mån typ innan det är en vana..). men eftersom jag ALDRIG motionerat eller sportat förut kanske jag dör eller blir invalid på kuppen.
Men nu när jag outat mig så hoppas jag att det kommer motivera den här totalt disciplinlösa tösen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra intiativ tjejer! Jag slutade röka den 27 mars efter att ha rökt i över 10 år och har inte rört en cigg efter det. Det var faktiskt inte så svårt som jag hade trott. Tror jag fixade det för att jag tänkte "en dag i taget" i stället för att se för långt fram. Jag sa inte till folk att jag hade slutat utan sa att "jag höll upp"... Det funkade skitbra. Nikotinhjälpmedel tror jag inte ett skit på.
..Sen började jag jogga en sväng fem dagar i veckan vilket resulterat i 10 kilo minus på två månader.
Lycka till! Håller tummarna för er!

Jo sa...

Sussie: Skönt att höra att nån lyckats! Tror oxå att nicotinhjälpmedel är bluff! man vill ju bli av med beroendet inte bara sluta röka!Men hur kändes det o jogga när man rökt så länge? jag är orolig att jag ska trilla av pinn o hjärtat ska stanna typ....men idag ska jag köpa mig en mp3 spelare så jag kan lyssna lite på bra musik medans jag får upp flåset!!

Anonym sa...

En bra mp3-spelare är ett MÅSTE i skogen. Likaså riktigt snygga joggingkläder. ;)
Det var inga problem faktiskt.. man märker en ganska markant skillnad i motionen redan snabbt efter att man har slutat röka.. Rätt häftigt faktiskt. Och jag lovar, du kommer inte trilla av pinn.

Bianca sa...

hur orkar man jogga 37 gånger??! tycker att en gång känns som en gång för mycket. men det är kanske bara min dåliga självdisciplin...!? fruktansvärt dålig egenskap! men jag önskar dig all my best ändå såklart!! :)

Anonym sa...

Har hört att boken "Äntligen icke-rökare" ska funka. En tjej jag känner läste den och slutade tvärt. Hon hävdade att hon inte ens tyckte det var jobbigt. Det finns tydligen kurser som bygger på boken som ska ge bra resultet. Fast jag har aldrig rökt så vad vet jag egentligen...