måndag, december 18, 2006

Memories of a colour

Och så är man där igen, man pratar med den man älskar och man försöker få honom att inse att han är alkoholist, han har varit det länge, han kommer alltid va det. Man hoppas och tror att han kanske denna gång, denna gång när det är allvar kanske han tar den där insikten han brukar nå tidig söndagsmorgon och tar den till sig. Att han inte har glömt den på onsdagen och att jag slipper bli besviken och ledsen den onsdagen, tänker att kanske att han klarar det nästa onsdag om inte denna. Och man får höra att det är ens eget fel, att om inte du hade varit si och så, om inte du hade varit en svartsjuk bitch, om inte du hade varit så trasig, då hade jag inte supit. Men till skillnad från förut då jag gråtit och tänkt att om bara jag gör mig bättre, om jag bara försöker lite mer, om jag bara är lite snällare, lagar godare mat, är lite snyggare och lite kåtare, om jag bara gör allt det där, så kommer han inte supa mer, till skillnad från förut kände jag att FUCK YOU, du behandlar mig som skit, det är inte mitt fel, jag har inte gjort något fel, jag hade inte kunnat göra något mer. Däremot kanske det är delvis ditt fel att jag är så trasig.

För det gör ont att inte räcka till, det gör ont att trösta varje söndag och förlora mot ölen varje onsdag. Och du säger att du inte har några problem, du säger att du mår bra nu, du säger att allt är under kontroll. Varför i helvete ringer du då mig kl 8 på morgonen efter och gråter och har tappat bort dina cdskivor på fyllan? Varför ursäktar du mig med att du är "en strulpelle som älskar mig". Du, det är inte så jävla charmigt längre, du är 31 och inte 22, du är mest patetisk och du gör mig ledsen och förbannad. Och nej - jag kommer inte finnas här för dig längre. Som jag skrev tillbaka "I think this is it" för nu orkar jag inte mer. Jag är värd mer. Och idag har varit en jobbig dag men jag vet iallafall att jag är värd mer och jag stack ett hål i min drömbild av dig och oss för det var inte mer än en ballong och den small så lätt och kvar blev bara tunna slamsor av plast som jag trampade på.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Otroligt vackert och ärligt skrivet Stelly. Jag beundrar dig något enormt. Det krävs mod att göra det du precis gjorde.
Du är fantastisk!

ania sa...

åh baby, du är så bra. på ALLA sätt och ja klart som fan du förtjänar någon som uppskattar det och till och med dyrkar marken som du går på. <3

Anonym sa...

Hej stelly!
Jag har varit i din sits, medberoende. Jag lämnade the drama och jag vet hur svårt det är, för man älskar ju personen annars hade man dragit för länge sen. Idag ser jag på det annorlunda, det var inte kärlek, det var starka känslor, när det är kärlek mår man bra och inte dåligt. Du får räkna med att få ökad ångest ett tag när du kliver av och att du är förvirrad och inte vet vem du är, du får se det som att du själv är på avgiftning och ta en dag i taget. Jag blev mer destruktiv ett tag för att ersätta den destruktivitet jag levt i. Men om du kämpar på och får lite distans kommer the magic. Du kommer att känna vilken väg du ska gå och du kommer att läka och du kommer att bli trygg och dra till dig sann kärlek, och det är smärtsamt och alldeles underbart. jag tror på dig!
/Jen

Anonym sa...

tyvärr så måste många alkoholister nå botten innan de kan försöka kravla sig upp därifrån. och allas bottennivå är ju olika.
jag väntar fortfarande på att min far ska komma ända längst ner, har väntat i snart tjugo år nu.
den värsta otjänst man kan göra en alkoholist är att hjälpa honom att smussla med sanningen.
lögner, undanflykter och skuldkänslor är alkoholistens främsta vapen.
vi vill ju alla hjälpa de vi älskar.. men det spelar egentligen ingen roll vad du gör, hur jävligt det än låter, för han måste själv inse och erkänna för sig själv vad han är och att han har problem, innan han är mottaglig för hjälp.
ibland så måste man rädda sig själv och hoppa av ett sjunkande skepp.
all heder till dig som vågar bryta, även fast hjärtat går i skrävor.
du själv är i slutändan viktigast.

Anonym sa...

Jag behöver också avgiftas...


poop. back and forth säger: (19.59.14)

are u all busy or do u feel like watching a movie with me later?

poop. back and forth säger: (20.07.30)

|-)

our ortodoks jetset säger: (20.07.45)

wrooom

our ortodoks jetset säger: (20.07.58)

no im going out with some from work

our ortodoks jetset säger: (20.08.01)

sorry

poop. back and forth säger: (20.08.08)

ok

poop. back and forth säger: (20.08.18)

boring..

poop. back and forth säger: (20.08.37)

i wanna make out...

poop. back and forth säger: (20.16.59)

i said I WANNA MAKE OUT!

poop. back and forth säger: (20.17.23)

haha

our ortodoks jetset säger: (20.17.47)

eehhhh

Anonym sa...

Hej bejb,
det ÄR jobbigt som helvete. Men den bästa medicinen är att inse att man inte orkar längre, den bästa medicinen är DISTANS. Håll dig borta. Trassla inte in dig i hans nät. Låt honom lära sig själv. Du kanske har gjort ditt nu. Lev med de "normala" människorna. Gör nåt annat ett tag. Lätt att säga kanske, men en dag tar det stopp. Det gjorde det för mig.Man kan inte rädda någon, men man kanske är söt som försöker. Till en viss gräns. Satsa på dig istället! Vad du är bra på osv. så rullar diamanterna din väg. lovar
stor kram
Hanna

Anonym sa...

du är modig. låt honom bära sig själv. sträck på ryggen och vila i insikten att det inte är du som är problemet. vila i insikten att du är värd mer. se till att läka. stor kram (från någon som inte känner dig, men som ändå tror på dig)

Stelly sa...

alla: tack för fina stärkande ord. verkligen TACK.

motherfakka sa...

vansinnigt bra. när jag en gång i tiden knarkade så ljög jag ofta och gärna. för männsikor som brydde sig. jag lovade saker. ibland så jag trodde det själv.
res dig och gå. stolt. det gör så jävla ont men (här kommer klyshan)det blir bättre. Faktiskt. Lycka till.

Anonym sa...

love u boooh, ser fram emot julafton för en gångs skull!

Anonym sa...

Du skriver så fint, och så nära. Jag har följt bloggen ett tag nu och jag hoppas verkligen att du kan gå vidare! Du verkar stark.

Anonym sa...

SÅ SKA STENEN DRAS!
-YOU GO GIRL!

Anonym sa...

Stp på dig.

Du är bra!

Anonym sa...

åh vilken fin text! men såklart, innebörden var hjärtskärande. verkar som att du kommit till en bra insikt, det är iallafall en början. lycka till!
/Ann

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.