tisdag, maj 29, 2007

Tyvärr idiot

Slagsmål. Igår var jag på derbyt. Stockholmsderbyt. Som alltid när det är stora matcher är det fullt av poliser, det är avspärrat här och där, folk är laddade, det kastas och skriks. Det är testosteronstinnt och ofta jävligt äckligt. Igår var det AIK:s tur att bli inlåsta efter matchen medan Djurgårdarna fraktades iväg. Detta för att undvika konfrontationer och bråk, jättefint. Men något gick fel, AIK:arna släpptes ut samtidigt som Djurgårdarna, eller om dom (vi) stormade dörrarna, jag vet inte. Vad jag vet är att det var ett av de lugnaste derbyna, om man ser till slagsmål efteråt. Jag har alltid trott att ju fler poliser, ju fler som säger "ni ska minsann inte få slåss", ju mer styrda dom blir, desto mer bråk. Tänk dig själv, du är asförbannad på någon och du vill slå den personen, någon håller i dig, håller emot, säger lugna dig. Visst fan hänger du där och vevar i luften. Men tänk dig om den personen släpper dig, säger "slåss då idiot", vänder ryggen till och går därifrån. Slåss du då? Verkligen? Jag tror, och igår bevisades det, att idioterna som slåss inte slåss lika mycket om ingen försöker hindra dom. På det sättet slipper de gå ända fram, slipper de ta det där slutgiltiga beslutet, slipper de fortsätta med nåt de egentligen inte vågar och vill fullt ut. Dom är BARN ju. Nästa gång det är derby, snälla, låt dom gå, låt oss gå. Ni kan va där och observera, avvakta, hänga. Men, håll inte emot, smällen blir så mycket hårdare då.

Inga kommentarer: